Bugun...
TANRI ALGISI

Bülent IŞIK Felsefeye dair
gizemleo@gmail.com
facebook-paylas
 


    Balaise Pascal 1670 tarihli “Düşünceler” adlı yapıtında imanın bir tür bahse girmek olduğunu ileri sürmüştür . Bir Tanrı olabilirdi ya da olmayabilirdi . İyi ya da kötü bir yaşam sürebilirdiniz.Eğer iyi bir yaşam sürdüyseniz ve bir Tanrı varsa , o zaman ölümden sonra ödüllendirilecektiniz. Eğer iyi bir hayat sürdüyseniz , ama Tanrı yoksa , o zaman yine de değerli bir varoluşu yaşamış sayılırdınız . Ama eğer kötü bir yaşam sürdüyseniz ve bir Tanrı varsa , o zaman başınız ciddi anlamda derde girerdi . Kötü bir yaşam sürdüyseniz ve Tanrı yoksa , o zaman sonuç fark etmezdi . Pascal , böylelikle yüzleşilebilecek bir Tanrı olması olasılığını göz önünde tutarak iyi bir yaşam sürmenin en iyi yol olacağını ileri sürmüştür .
    Pascal’ın Tanrı kabulünü bahis konusu yapması ile ilgili akıl yürütme sürecinin yakışıksız olduğu ve argümanının sorunlu olduğuna dair birtakım eleştiriler sürekli olmuştur . Bu eleştirileri sıralarsak :
1) İnsanın alacağı bir kararla inanabilmesinin mümkün olamayacağı ,  
2) Var olup olmadığını bilemediğimiz Tanrı hangi dinin Tanrı’sıdır ? 
3) Ya Tanrı’nın kendisine inanmayanlara belki anlayış gösteriyor , ama sırf çıkarlarını düşünerek kendisine inanma yönünde kumar oynayan tiplerden hiç hoşlanmıyorsa ? şeklindeki eleştirilerdir .Ben bu eleştirilere iki ilave eleştirinin de yapılabileceğini düşünüyorum . 4. Ve 5. eleştiriler olarak :
4) İyi bir yaşam sürmenin zorluğuna olasılıklı bir Tanrı fikriyle gerçekten katlanabilir miyiz ?
5) Olasılıklı bir Tanrı fikri tüm eylemlerimizin içine olasılık fikrinin sinmesine sebep olmayacak mıdır ? Bu her eylemimizin dolayısıyla da yaşamımızın bütünün samimiyetsizlikle sonlanması anlamına gelmeyecek midir ? Bu anlamda yaşadığımız hayatın iyi bir yaşam olduğu söylenebilir mi ?
    Bütün bu eleştiriler Pascal’ın tüm düşünce sistemi iyi analiz edildiğinde Tanrı’nın varlığının meselesinin bilincin değil inancın sorunu olduğu görülecektir . Pascal bir bahis öneriyorsa eğer , bu Librerten ve ateleri takip edecekleri yol konusunda ikna etmenin yolunu aradığı ve teklifi bizzat kendisine de yaptığı içindir . Bahis önererek onların alanına , oyun alanına yerleşir .
   “Evet, ama bahse girmek gerekir . Bu isteğe bağlı bir durum değil , yakalandınız bir kere.” Bir tür kategorik zorunluluk agnostik konumunda kalmanıza engel olur ve size seçim yapma gerekliliğini dayatır . Dolayısıyla bahisten kaçış yoktur .
   Pascal neden böyle bir yol seçer ? Çünkü insanın tükenmişliğini ve kısıtlığını iyi bilir :” Bir Tanrı varsa onu anlamak sonsuz derecede zordur çünkü ne bir taraftadır ne de sınırları vardır , bizimle hiçbir alakası yoktur . Dolayısıyla biz onun ne var olduğunu ne de ne olduğunu bilecek durumdayız .”
   Pascal’ın bahis oyununun amacı , kuşkusuz Tanrı’nın varlığını kanıtlamak değil , insanı metafizik kayıtsızlık halinden çıkarıp Tanrı’yı aramaya yöneltmektir . İnsan





YORUMLAR

Henüz Yorum Eklenmemiştir.Bu Haber'e ilk yorum yapan siz olun.

YORUM YAZ



6 + 3 =

YORUM YAZ

FACEBOOK YORUM
Yorum

YAZARIN DİĞER YAZILARI

HABER ARA
SON YORUMLANANLAR HABERLER
ÇOK OKUNAN HABERLER
VİDEO GALERİ
FOTO GALERİ
GÜNDEM'DEN BAŞLIKLAR

escort bayan escort bayan escort izmir escort bayanlar porno istanbul escort bayanlar bursa bayan escort bursa escort bayan gaziantep escort bayanlar denizli escort kizlar izmir bayan escort gaziemir escort porno indir sexizle escort bayan
porno YUKARI antalya escort